חיפושדלג על חיפוש
    תמונה תמונה 2 3 4

    תזונה ויתר לחץ דם


    יתר לחץ דם הנו גורם סיכון עיקרי להתפתחות מחלות לב ושבץ מוחי. תזונה נכונה ומאוזנת הנה חלק בלתי נפרד מהטיפול ביתר לחץ דם. 

    ההמלצות התזונתיות הכלליות הן:

    1. במקרים של עודף משקל –  מומלצת ירידה של 10%-5% מהמשקל.
        להתאמת תפריט אישי יש להתייעץ עם דיאטנית קלינית. 

    2. שילוב מוצרי חלב דלי שומן (עד 5% שומן) בתפריט היומי - לפחות 3 מנות ביום.
        (מנה = 2 כפות גדושות גבינה לבנה או קוטג' 5% / גביע יוגורט / גביע מעדן דיאט  /
        ½  גביע מעדן / כוס חלב).  
        מבין מוצרי החלב הקיימים מומלץ לבחור את המוצרים העשירים ביותר בסידן  
        והדלים בשומן ובנתרן.  

    3. מומלץ לצרוך ירקות בקליפתם טריים ומבושלים – לפחות 5-4 מנות ביום.
      
    4. יש לצרוך פירות – 4-2 מנות פרי ביום (למעט המקרים בהם יש צורך להגביל את 
        צריכת הפירות, לדוגמא במחלת הסוכרת ובמצבי  היפרליפידמיה).

    5. הגבלת שתיית אלכוהול.

    6. מומלץ לשלב בתפריט מזונות המכילים חומצות שומן חד בלתי רוויות, כגון: שמן זית /
        שמן קנולה / אבוקדו / טחינה / אגוזי מלך / שקדים.

    7. מומלץ לשלב דגים בתפריט פעמיים בשבוע - (בהכנה ביתית).
        דגים מומלצים: סול, בקלה, הליבוט, טונה במים, מקרל, סלמון.  

    8. פעילות גופנית – מומלץ 4-3 פעמים בשבוע למשך 45-30 דקות. 

    9. מומלץ להגביל את צריכת כמות המלח בתפריט היומי. במזון שאנו אוכלים "מתחבאות" כמויות  גדולות של מלח שמעלות באופן ניכר את הצריכה היומית.
    המלצות להפחתת צריכת המלח:

          א. הגבל צריכת מוצרים הכוללים כמות מלח גדולה, כגון:    

    • רטבים מוכנים (סויה, חרדל, קטשופ, מיונז)
    •  אבקות (מרק, סודה לשתייה, אבקת אפייה)
    •  תבלינים המכילים מלח (אבקת צ'ילי, תיבוליות שונות ועוד)
    • ירקות כבושים/משומרים במלח (זיתים, מיצי ירקות משומרים)
    •  בשרים ודגים משומרים (נקניק, נקניקיות, טונה, סרדינים, בשרים ודגים  
         מעושנים, דגים מלוחים, המבורגר)
    •  גבינות (גבינות שמנות, צהובות, מותכות, מלוחות, קוטג', גבינות עם הרבה
          נתרן)
    •   מזונות נוספים המכילים כמויות גדולות של מלח, כגון: פיצוחים, אגוזים,
          חטיפים מלוחים -ביסלי, במבה, צ'יפס, בייגלה, קרקרים עם מלח, פיצה, 
          פלאפל, בורקס, שקדי מרק, מזונות מוחמצים.
    • מלח ים = מלח רגיל – זהירות שימו לב!!!
    • מומלץ לשים לב לתוויות הערכים התזונתיים, לערכי הנתרן / סודיום במוצר
       

          ב. הגבל את תוספת המלח החיצונית למזון, בזמן או לאחר הבישול
        על מנת להעשיר את הטעם, מומלץ להשתמש בתחליפים למיניהם, כגון:  
        לימון, בצל, שום, בזיליקום, פטרוזיליה, שמיר וכן עשבי תיבול נוספים.

    חשוב לזכור !
    אהבה למלח היא הרגל נרכש וניתן להיפטר ממנו.
    בהתחלה, כאשר הנך מפחית את כמות המלח, טעם המזון עלול להיות טפל, אולם לאחר כשבועיים, תתחיל להתרגל ולחוש בטעם הטבעי של המזונות.

     בהצלחה !

    בר ימיןדלג על בר ימין
    חדשותדלג על חדשות

    חדשות

    המשך עצור
    • אשת השנה ברפואה- פרופ' טלי שגיא

      פרופ' טלי שגיא מנהלת היחידה לנוירולוגיה ילדים, נבחרה השנה, בשל פעילותה בתחום הטיפול בקנאביס, בתינוקות המאובחנים על ספקטרום האוטיזם.

    • פרופ' יעקב בר מונה לראש החוג לגינקולוגיה של אונ' ת"א

      פרופ' יעקב בר, מנהל אגף נשים ויולדות ב'וולפסון', מונה באחרונה לראש החוג לגינקולוגיה ומיילדות של אוניברסיטת תל אביב.

    • ילדה מטוגו עברה בהצלחה צנתור במרכז הרפואי וולפסון

      "ילדה בת שמונה מטוגו הוטסה לישראל ועברה אתמול בהצלחה צנתור מורכב מציל חיים במרכז הרפואי "וולפסון" אריאל היא הילדה הראשונה שהוצאה לטיפול בישראל מטוגו, מצטרפת חדשה ל 55 מדינות שאזרחיהן זוכים לטיפולים רפואיים בארץ באמצעות עמותת "הצל לבו של ילד".

    • מרכז לימוד ע"ש אלי בארי ז"ל יוקם במרכז הרפואי 'וולפסון'

      עמותת הידידים של המרכז הרפואי 'וולפסון', ביחד עם הנהלת בית החולים, ערכה השבוע ערב לזכרו של אלי בארי ז"ל, אשר כיהן כיו"ר עמותת הידידים של המרכז הרפואי וכיו"ר 'אגמון' – גמלאי המוסד למודיעין. אלי בארי ז"ל פעל רבות לקידום המרכז הרפואי מתוך תחושת שליחות, בהתמדה ובנחישות. לזכרו יוקם מרכז לימוד ב'וולפסון'

    • וולפסון נגד האלימות- 45 מאבטחים, לחצני מצוקה ומצלמות

      ניר כץ, קצין ביטחון ראשי בבית החולים, מגלה: "יש הרבה מקרי אלימות מדי יום שהציבור אינו יודע עליהם". "כוח האבטחה בוולפסון מורכב מאנשים שמיומנים לטפל במקרי אלימות במסגרת בית החולים".

    עבור לתוכן העמוד